loading...
حیات وحش
amirhossein بازدید : 139 پنجشنبه 10 مرداد 1392 نظرات (0)

باسلام

متاسفانه چند روزی به خاطر افتتاح انجمن وب و کار های دیگه سرم شلوغه

برای اینکه کمتر مطلب میذارم معذرت میخوام 

ولی واقعا نمیرسم مطلب بذارم امیدوارم درک کنید 

ولی سعی میکنم تا حداقل روزی یک پست رو بذارم 

:Dشاید کافی نباشه اما متاسفانه  همین در توانمه

باتشکر از شما کاربران عزیز ثبت نام, نظر دادن فراموش نشه

{#76}

amirhossein بازدید : 128 پنجشنبه 10 مرداد 1392 نظرات (0)

vahsh.rozblog.com

vahsh.rozblog.com

 

مار
محدوده زمانی: کرتاسه - امروزه
پیتون خالدار
Antaresia maculosa
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
زیرشاخه: مهره‌داران
رده: پدرسگیان
زیررده: دوکاوان
فرورده: پولک‌سوسمارشکلان
بالاراسته: پولک‌سوسماران
(طبقه‌بندی‌نشده): Scleroglossa
راسته: پولک‌داران
زیرراسته: ماران
لینه، ۱۷۵۸
فروراسته‌ها و خانواده‌ها

بخش خانواده‌ها در این مقاله را ببینید.

گستره پراکندگی مارها در زمین
(گسترهٔ حدودی مارهای آبی به رنگ آبی)

vahsh.rozblog.com

مار در وادى مرخاو
vahsh.rozblog.com
مار سياه در وادى لاور کالون
vahsh.rozblog.com
کاشی لعاب‌دار با نقش‌ مار، خرگوش و لاک‌پشتبه عنوان نگاره‌ای برای آذین کتاب عجائب المخلوقات وغرائب الموجودات نوشته زکریای قزوینی، مربوط به سده ۱۳ میلادی
vahsh.rozblog.com

مار، نوعی حیوان خزنده است که خودش را با خزیدن به جلو می‌کشد.

مارها از رده سوسماریان (Sauropsid)، زیرردهٔ دوکاوان (Diapsida)، فرورده پولک‌سوسمارشکلان (Lepidosauromorpha)، بالاراستهٔ پولک‌سوسماران (Lepidosauria)، راستهٔ پولک‌داران (Squamata)، زیرراستهٔ ماران (Serpentes) است.[۱]

برای تماشای انواع مارها در برخی کشورها مکان‌های ویژه‌ای وجود دارد به نام مارسرا.

vahsh.rozblog.com

انواع مارvahsh.rozblog.com

در جهان نزدیک به بیش از ۴۰۰۰ نوع مختلف مار وجود دارد که در خشکی و زیر زمین و در آب و گاهی هم بر روی درختان زندگی می‌کنند. این خزنده، تقریباً در همه جای کره زمین به جز مناطق قطبی و برخی جزیره‌ها، یافت می‌شود.طول کوچکترین مار حدود ۷ سانتیمتر است که برخی مردم با کرم اشتباه می‌گیرند.

مارهای چمباته‌زن (فشاردهنده)


مارهای چمباته زن بزرگ‌ترین مارهای دنیا هستند و شامل پیتونها و بواها می‌باشند. آنها غیر سمی هستند و حیوانات دیگر را با فشار دادن و له کردن از پا در می‌آورند. مارهای جمع شونده دور شکار خود می‌پیچند و بتدریج حلقه راتنگ تر می‌کنند تا دیگر شش‌ها قادر به بازشدن نباشنددرنتیجه حیوان خفه میشود آنها نیز مانند مارهای دیگر قادر به جویدن نیستند و شکار خود رابه یکباره می‌بلعند.

مارهای سمی

حدود ۷۰۰ گونه از ۳۲۰۰ گونه مارهای دنیا زهری هستند و شامل چندین مار هستند که می‌توانند انسان را به هلاکت برسانند. یک مار زهری سم خود را از طریق نیشهایش که یا توخالیند و یا شیار دارند تزریق می‌کند. وقتی که زهر تزریق شد مار به انتظار می‌نشیند تا قربانیش قبل از بلعیده شدن بمیرد.

مارهای سمی

 از حدود ۷۲۵ گونه از مارهای سمی در سراسر جهان، تنها ۲۵۰ تا از آنها قادر به کشتن انسان با یک نیش است. به طور متوسط استرالیا تنها یک نیش مار کشنده در هر سال دارد. در هند، در هر سال ۲۵۰ هزار مارگزیدگی ثبت می‌شود که از آنها ۵۰ هزار تا منجر به مرگ می‌شود.[۲]

دندان‌های نیش مارهای زهری، در فک بالای دهان آنها قرار گرفته و با غده‌های سمّی که در سر مار قرار دارند در ارتباط هستند.
با کشیدن دندان مار، نمی‌شود برای همیشه با خیال آسوده از نیش مار زهری در امان بود چرا که دندان‌های نیش در دهان مارهای زهری مجدّداً رویش می‌کنند. مار زهری به کمک این نیش‌ها زهر را به بدن شکار خود تزریق می‌کند و این گونه می‌کوشد تا جانش را بگیرد یا حداقل او را ناتوان و بی‌هوش سازد تا با خیال راحت به خوردن گوشتش بپردازد. تمام مارهای زهری علاوه بر نیش، دندان نیز دارند. در نتیجه، تمام مارهای زهری علاوه بر نیش زدن گاز هم می‌گیرند.

مار زنگی

از نوع مار زنگی نزدیک به ۱۲ نوع مختلف در جهان وجود دارد. مارهای زنگی را از زنگوله‌ای که در ته دم خودشان دارند به راحتی می‌توان تشخیص داد. هر چند دم این مار طوری ساخته شده‌است که در هنگام حرکت و جنبیدن صدای زنگ درآید ولی با این وجود صدای اصلی زنگوله دم مار بر اثر لرزش دم توسّط خود مار، تنها زمانی انجام می‌پذیرد که مار از چیزی احساس خطر بکند.

افعی

افعی نیز که بیشتر در جنوب غربی آسیا یافت می‌شود، همانند مار زنگی است. هر دوی آنها علاوه بر آنکه مانند مارهای دیگر از جلو حرکت می‌کنند، قادر به حرکت از سمت پهلو نیز هستند. افعی‌ها تنها مارهای زهری در اروپا هستند.

تغذیه

غذای بیشتر مارها، موش است.

مار در باورهای فرهنگی

  • مار پرنده در آیین کاکولکان، آیین مایاها، نشانه این آیین به شمار می‌رفت.[۳]
  • مار در افسانه‌های کهن ایرانیان، روی شانه‌های ضحاک، پادشاه ستمگر، به صورت جزئی از بدن او، و دربرابر گناهانش، پس از خدمت شیطان در لباس یک آشپز به وی، ظاهر می‌شود.[۴]
  • مارها در میان مصری‌ها، یونانی‌ها و دیگر اقوام نیز، دارای باورهای فرهنگی، آیینی و خرافی خاصی بوده اند

 

 

 

 

 

 

 

 

vahsh.rozblog.com

amirhossein بازدید : 139 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (0)

باسلام
از امروز انجمن حیات وحش افتتاح شد 
به امید اینکه از انجمن راضی باشید
منتظر حضور گرم شما هستیم
باتشکر تیم مدیریتی

باسلام

از امروز انجمن حیات وحش افتتاح شد 

به امید اینکه از انجمن راضی باشید

منتظر حضور گرم شما هستیم

باتشکر تیم مدیریتی

amirhossein بازدید : 127 سه شنبه 08 مرداد 1392 نظرات (0)
vahsh.rozblog.com
شاهین
Brown Falcon
Falco berigora
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: شاهین‌سانان[۱]
تیره: شاهینیان[۲]
سرده:

شاهین
Linnaeus, 1758

vahsh.rozblog.com

شاهین پرنده ای از راسته ی شکاریان روزانه از تیره بازها است. شاهین جزو شکاریان بسیار جسور و با شهامت است، و با وجود آنکه از قوش کوچک‌تر است ولی بعلت جسارتی که دارد گاهی عموماً به عقاب وقوش حمله می‌کند. در حدود ۴۰ گونه از این پرنده شناخته شده است که با نامهای گوناگون زیستگاهشان در سراسر کره زمین پراکنده است. شاهین عموماً آشیانه خود را در کوهستانهای بلند و دور افتاده و در غارهای مشرف به پرتگاه‌ها و صخره‌ها بلند می‌سازد ولابلای صخره‌های کوهستانی تخم گذاری می‌کند. گونه‌های مختلف این پرنده در کوه‌هایایران فراوان است. شاهین را صیادان جهت شکار تربیت می‌کنند. زیستگاه این پرنده در کوهستانهای بلند و دور افتاده، و آشیانه خود را در غارها مشرف به پرتگاه‌ها و صخره‌ها بلند می‌سازد.

نمای ظاهریvahsh.rozblog.com

شاهین دارای قرنیه‌ای سیاه رنگ و پرهایی زرد رنگ است که به خاکستری می‌گراید، و زیر گلو وزیر شکمش قهوه‌ای و دارای خالهای تیره است. نر این پرنده قدری کوچک‌تر از ماده است.

ریشه تاریخیvahsh.rozblog.com

شاهین در پارسی یعنی «شاهانه»، مانند آهنین که ریشه‌اش از آهن می‌آید. شکار کردن با شاهین با آنکه تاریخ اش به دوره پادشاهی آشور می‌رسد، بدون شک در دوره ساسانی ورزش شاهان بوده زیرا در دوره اسلامی گسترش یافت. شکار با شاهین پس از آن به اروپا گسترش پیدا کرد. نام شاهین می‌تواند از شکار کردن شاه با پرنده شکاری ریشه گرفته باشد.

شاهین روزگاری در سراسر دنیا می‌زیست. اما امروزه به شدت کمیاب شده ودر بعضی جاها دیده می‌شود. احتمالاً معدودی از پرندگان می‌توانند تندتر از شاهین‌ها پرواز نمایند. گاه سرعتش هنگام شکار به ۲۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. طول آن به ۴۶ سانتیمتر می‌رسد. بالهای گسترده‌اش به ۱۰۹ سانتیمتر می‌رسد. شاهین‌ها به پرندگان به اندازه خود وگاه بزرگ‌تر از خود نیز حمله می‌کنند، بسیاری از پرندگان را می‌کشند. در فرهنگ معین آمده است که برخی خلبانان از حمله شاهین به هواپیما گزارش کرده‌اند و این نشان دهنده جسارت شگفت این پرنده است.

vahsh.rozblog.com

  • دليجه چشم سفيد(Greater Kestrel)بومی آفريقا(اين نوع بزرگترين دليجه است)

  •  
  • دليجه(Kestrel) نر (دليجه نوعی شاهين کوچک است)

  •  

 

amirhossein بازدید : 137 سه شنبه 08 مرداد 1392 نظرات (0)
اسب آبی
اسب آبی معمولیvahsh.rozblog.com
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
بالاراسته: آب‌بازان[۱]
راسته: جفت‌سمان[۲]
تیره: اسب آبیان[۳]
سرده: اسب آبی
کارل لینه[۴]٬ ۱۷۵۸
گونه: H. amphibius
نام علمی
Hippopotamus amphibius
.L٬ ۱۷۵۸[۵]

زیستگاه اسبهای آبی در آفریقا مناطق قرمز مناطقی که در گذشته زیست می‌کردند و مناطق سبز در در دوران اخیر.

vahsh.rozblog.com

اسب آبی یک جانور پستاندار گیاه خوار ساکن آفریقا می‌باشد.و یک یا فقط دو هم خانواده دارد.این موجودات حیواناتی نیمه آبزی هستند که در زیر صحرای بزرگ آفریقا در رودخانه‌ها و برکه‌ها زندگی می‌کنند.این حیوانات در طول روز با ماندن در آب رودخانه یا در گل و لای خود را خنک می‌کنند.

عمل تولید مثل و همچنین زایمان هر دو در آب اتفاق می‌افتد.اسب‌های آبی یک محدوده‌ای از رودخانه را به خود اختصاص داده و مانع از ورود سایرین می‌شوند. آنها هنگام تاریک روشن هوا برای تغذیه و چریدن از آب بیرون می‌آیند.اسب‌های آبی در رودخانه و در کنار هم استراحت می‌کنند و چریدن عملی است که آنها به تنهایی انجام می‌دهند و دست جمعی به بیرون آب نمی‌آیند و آنها در واقع حیوانات خشکی زی نیستند.با آنکه اسب آبی از نظر فیزیکی مانند خوکها و دیگر ناخن‌پایان مانند فیل هستند اما نزدیکترین خویشاوند زنده آنها بالن‌ها و نهنگهاهستند. نیای مشترک بالن‌ها و ناخن‌پایان در ۶۰ میلیون سال پیش ار یکدیگر جدا شده‌اند.قدیمی‌ترین سنگواره پیدا شده از اسب آبی متعلق به ۶۰ میلیون سال پیش است.

اسب آبی از بدن درشت و بشکه‌مانندش و دهان و دندان بزرگش و بدن بی مو و پاهای کنده دار و بزرگ و کوتاهش قابل شناسایی است.از نظر اندازه ٬اندازه کرگدن سفید است و فقطفیلها از نظر وزنی با آنها برابری می‌کنند.با آنکه چاق و سنگین هستند و در ضمن پاهای کوتاهی نیز دارند اما به راحتی می‌توانند از یک انسان پیشی بگیرند.اسبهای آبی می‌توانند با سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت در مدت زمان کوتاهی از یک دونده المپیکی سبقت بگیرند.اسب آبی آفریقایی از حیوانات خطرناک و تهاجمی به حساب می‌آیند و در صورتی که انسان به ایشان نزدیک شود به انسان حمله می‌کنند و مرگ آورند.تخمین زده می‌شود که ۱۲۵ تا ۱۵۰ هزار اسب آبی در آفریقا زیست کنند و از این بین کشور زامبیا با جای دادن ۴۰ هزار راس از این حیوان و تانزانیا با ۲۰ تا ۳۰ هزار دارای بزرگترین جمعیت این حیوان هستند.

اسب آبی اغلب در حالتی که فقط چشم ها، گوش‌ها و سوراخ‌های بینی اش دیده می‌شود در آب دراز می‌کشد. یک گله اسب آبی عرض یک رودخانه را اشغال می‌کند. آنها با دندان‌های عاج مانند و درازشان زخم‌های خطرناک و بدی را در بدن یکدیگر ایجاد می‌کنند.[۶]

اسبهای آبی در رودخانه
vahsh.rozblog.com


vahsh.rozblog.com

 

amirhossein بازدید : 108 سه شنبه 08 مرداد 1392 نظرات (0)

باسلام خدمت کاربران عزیز

انشاالله که بزودی نجمن سایت را جهت رفاه شما کاربران عزیز افتتاح کنیم

انجمن حداکثر تا جمعه باز می شود

لطفا تا زمان باز  کردن انجمن مارا پشتیبانی کنید و ثبت نام کنید

amirhossein بازدید : 163 چهارشنبه 02 مرداد 1392 نظرات (0)

تمساح که در زبانهای فرنگی بدان کروکودیل می گویند، جانوری است خزنده و سخت‌پوست دارای چهار دست و پا، در آب به راحتی شنا می‌کند، اما همیشه در آب نمی‌ماند و تخم‌هایش را در خشکی می‌گذارد. این حیوان دارای فک و دندان‌های بسیار نیرومند است و به گروه چهاراندامان از تیره تمساحیان (Crocodylidae) تعلق دارد. این خزندهٔ آبی و خشکی بزرگ در سراسر مناطق استوایی آفریقا، آسیا، آمریکا و استرالیا زندگی می‌کند. تمساح مانند سایر موجودات ساکن در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و سرزمین‌های مرطوب در آب‌های شیرین و گاهی در آب‌های کمی شور زندگی می‌کند.


  • vahsh.rozblog.com

نام[ویرایش]

تمساح واژه ای است که برای نامیدن انواع مختلف کروکودیل از جمله کایمن و الیگاتور استفاده می‌شود. در گذشته واژه نهنگ به جای تمساح استفاده می‌شد اما در قرن بیستم نهنگ به واژه ای برای نامیدن وال‌ها تبدیل شد و تمساح جای آن را در معنی کروکودیل گرفت. امروزه بسیاری از اوقات نام تمساح و سوسمار به جای یکدیگر استفاده می‌شوند در حالی که سوسمار نام گروه دیگری از خزندگان، دربرگیرنده مارمولک، بزمجه و... است که در زبان انگلیسی بدان lizard گفته می‌شود.[۴]

تغذیه[ویرایش]

تمساح اغلب از مهره‌داران دیگر مانند انواع ماهی‌ها، خزنده‌ها و پستانداران و بعضی وقت‌ها از بی‌مهرگانی مانند صدف‌ها و سخت‌پوستان با توجه به گونه‌های خود تغذیه می‌کنند. تمساح شجره تاریخی دارد و از زمانهای دور وجود داشته و این اعتقاد وجود دارد که از زمان دایناسورها به این طرف تغییرات ناچیزی داشته‌است.

مشخصات ظاهری و جسمی[ویرایش]

به‌رغم سابقه ماقبل تاریخ، از انواع پیشرفته خزندگان هستند. برخلاف خزندگان دیگر، قلب چهار محفظه‌ای، دیافراگم و قشر مغزی هوشمند دارد. سیستم صوتی خارجی تمساح، علائم زندگی آبی و خاکی و سبک زندگی دوره‌ای دارد. تمساح دوزیست است. تمساح بدن خط دار ناصافی دارد و می‌تواند به سرعت و راحت در آب شنا کند و همچنین می‌تواند هنگام شنا پاهای خود را در کناره‌های بدن خود جمع کند و با کاستن از مقاومت آب سریعتر شنا کند. تمساح پاهایی باانگشتان چسبیده بهم دارد، گرچه این پاها برای پا زدن در آب به کار نمی‌رود، اما این خصوصیت امکان برگشت سریع و حرکتهای ناگهانی را در آب را به او می‌دهد. در مسافت‌های کوتاه، حتی بیرون از آب خیلی سریع می‌باشد. تمساح آرواره‌های فوق العاده قوی و دندان‌های تیز برای گرفتن و پاره کردن گوشت دارد.

اگر دهان تمساح بسته نگهداشته شود نمی‌تواند آن را باز کند. بهمین دلیل برای مطالعه یا حمل و نقل تمساح، معمولاً آرواره‌های او را با نوارهای فلزی یا با بندهای لاستیکی بزرگ که از تایر و تیوب اتومبیل تهیه می‌شوند، می‌بندند. تمساح همچنین حرکات جانبی محدودی در گردن خود دارد.

سن[ویرایش]

در حال حاضر روشهای معتبری برای سنجش عمر تمساح وجود ندارد، بعضی از حلقه‌های رشد در استخوانها و دندانهای آنها استفاده می‌کنند که این غیر اصولی و غیر قطعی است، قدیمی‌ترین تمساح C. proposus در حدود هفتاد سال زندگی می‌کرده‌است، و شواهد محدودی نیز نشان می‌دهد که بعضی از انواع این حیوان بیش از صد سال عمر می‌کنند. یکی از قدیمی‌ترین نوع تمساح‌های شناخته شده در یک باغ وحش در روسیه ظاهراً در سن ۱۱۵ سالگی مرده‌است. گزارشهای جدید این موارد را تایید نمی‌کند.

تصویری از یک تمساح در مردابی مصنوعی.

vahsh.rozblog.com

تمساح کوتوله آفریقایی غربی

vahsh.rozblog.com

اندازه[ویرایش]

در اندازه گونه‌های مختلف تمساح تفاوتهای زیادی وجود دارد. از انواع استثنائی کوچک، افسانه‌ای یا جادویی تا گونه‌ای بزرگ‌تر، تمساح آب شور. گونه‌های بزرگ اغلب ۵ یا ۶ متر و وزن آنها ۱۲۰۰ کیلوگرم می‌باشد. علیرغم وزن زیاد گونه‌های بالغ، زندگی خود را از اندازه‌های خیلی کوچک شروع می‌کند.

وقتی که برای اولین بار از تخم بیرون می‌آید در حدود ۲۰ سانتیمتر طول دارد. اندازه‌ها با توجه به فصل و تغذیه و ترکیبات خون مادر فرق می‌کند. گونه‌های بزرگ‌تر ، همچنین بزرگ‌ترین خزنده روی زمین، تمساح آب شور است، که در استرالیای شمالی و کل آسیای جنوب شرقی زندگی می‌کند. بر طبق نظرات بعضی دانشمندان، اطلاعات موثقی در مورد اینکه تمساح‌های ماقبل تاریخ بیش از ۸٫۶۴ متر طول دارند، در دست نیست.

در شهر نورمنتون، کوئینزلند، استرالیا قالب فیبر شیشه‌ای یک تمساح وجود دارد که «کرایس کروک» نامیده می‌شود که عکس آن در سال ۱۹۵۸ توسط کریستینا پاولوسکی که حیوان را در بستر شنی رودخانه نورمن یافت، گرفته شده‌است. گزارشی از یک آب شور بطول ۸٫۲ متر در استرالیا وجود دارد. همچنین جمجمه یک تمساح آب شور از اوریسای هند وجود دارد که تخمین زده می‌شود که ۶٫۴ تا ۷ متر طول داشته‌است.

در ۱۶ ژوئن سال ۲۰۰۶ یک تمساح عظیم ۷٫۱ متری آب‌های شور در اوریسای هند به عنوان بزرگ‌ترین تمساح زنده جهان نامگذاری شد. این تمساح در محوطه حفاظت شده حیات وحش بیتارکانیکا زندگی می‌کند و در ژوئن سال ۲۰۰۶، در کتاب سوابق جهانی گینه ثبت شد.[۵]

پراکندگی ها 

vahsh.rozblog.com

رفتار و زیست‌شناسی[ویرایش]

شکارچی کمین کننده‌است. به عنوان دوزیستان خونسرد، می‌تواند مدت طولانی بدون غذا زنده بماند و بندرت به فعال شدن برای شکار نیاز دارد.[۶] تمساح علیرغم ظاهر آرام، از فعال‌ترین دوزیستان در محیط است.[۷][پیوند مرده][۸]

تمساح‌های وحشی در بسیاری از مناطق مورد محافظت قرار گرفته‌اند، اما آنها بطور تجاری در مزرعه نگه‌داری می‌شوند. پوست آنها دباغی می‌شود و برای درست کردن بسیاری از وسایل چرمی مانند کفش و کیف دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از گونه‌هایی که در مزرعه نگهداری می‌شوند، تمساح‌های آب شور و تمساح‌های نیل می‌باشند و تمساح‌های عظیم الجثه آب شور و تمساح‌های کمیاب سیامی در مزارع آسیایی پرورش داده می‌شوند. پرورش تمساح‌ها جمعیت گونه‌های آب شور را در استرالیا افزایش داده، چون تخم‌ها عموماً از انواع وحشی گرفته می‌شود و مالکان آنها بر افزایش تعداد تمساح‌ها تشویق می‌شوند. در واقع پرورش تمساح پر سودترین نوع پرورش حیوانات در جهان است. در کشور ایران نیز این فعالیت شروع شده‌است و اولین مزرعه پرورش تمساح در جزیره هنگام از توابع قشم است.[۹]

تمساحها بیشتر به پرندگان و دایناسورها نزدیک هستند تا به خزندگان، این سه موجود در آرچوزوریا «خزندگان حاکم» شامل هستند، بخش کروکودیلیا را برای اطلاعات بیشتر ببینید.

خطر برای انسان‌ها[ویرایش]

گونه‌های بزرگ‌تر تمساح از جمله تمساح‌های نیل وتمساح آمریکایی از خطرناک‌ترین انواع هستند. انواع بزرگ کایمن سیاه نیز برای انسان خیلی خطرناک هستند.

خصوصیت دارویی[ویرایش]

دانشمندان در ایالات متحده آمریکا عامل قوی و نیرومندی را در خون تمساح‌ها بنام کروکودیلین یافته‌اند که می‌تواند مانند آنتی بیوتیکهای استاندارد به سیستم ایمنی درمقابله با عفونت کمک کند. این کشف مدیون کنجکاوی جیل فولرتون-اسمیت از گزارشهای(BBC) مدارک مربوط به علم تهیه کننده فیلم تمساح‌های آب شور در استرالیا است.[۱۰]

به عنوان غذا[ویرایش]

در بعضی کشورها مانند آمریکا، استرالیا، چین، ژاپن، تایلند و آفریقای جنوبی و همچنین کوبا از گوشت تمساح به عنوان غذا استفاده می‌شود. گوشت تمساح سفید رنگ است و مواد غذایی آن به طور مطلوبی با گوشت‌های سنتی قابل مقایسه‌است البته میزان کلسترول آن نسبت به گوشتهای دیگر بسیار کمتر است. گوشت تمساح ترد است.

اطلاعات عمومی[ویرایش]

  • کروکودیل‌ها اسم خود را از یونانیان گرفته‌اند که آنها را در رودخانه نیل مشاهده کرده‌اند. یونانی‌ها آنها را کروکودیلوس نامیدند، یک کلمه ترکیبی کروک که به معنی سنگ‌های کناره رودها و دریلوس که به معنی «کرم» است. یونانیها این حیوانات را «کرمهای سنگ» نامیدند، چون کروکودیل‌ها برروی سنگهای کناره‌های رودخانه‌ها در آفتاب دراز می‌کشند.
  • بچه تمساح‌ها کروموزومهای جنسی ندارد و برخلاف انسان جنسیت این حیوان بطور ژنتیکی تعیین نمی‌شود. جنسیت با درجه حرارت تعیین می‌شود که نرها در حدود ۳۱٫۶ درجه سانتیگراد و ماده‌ها در درجه حرارت کمی پایین تر یا بالاتری بوجود می‌آیند. دوره متوسط خوابیدن برروی تخمها در حدود ۸۰ روز است و آن همچنین بستگی به درجه حرارت محیط دارد.[۱۱]
  • بسیاری از تمساح‌های اولیه علفخوار بودند.

vahsh.rozblog.com

amirhossein بازدید : 180 چهارشنبه 02 مرداد 1392 نظرات (0)

جوندگان راسته بزرگی از پستانداران بوده و در تمام دنیا پراکنده هستند. مهمترین گونه های جوندگان موجود در اماکن شهری شامل موش صحـرایی یا مـوش نـروژی و مـوش سیــاه می باشنـد. دوره آبســتنی مـوشها 23-21 روز بوده و در هر زایمان 12-6 بچه موش به دنیا می آورند. هر موش ماده بطور متوسط 6-4 زایمان در سال انجام داده و می تواند در سال 20 بچه موش راشیر دهد. موشها از نظر تغذیه دانه غلات ،خشکبار ، گوشت و ماهی را بیش از سایر موادغذایی ترجیح می دهند. موشها اغلب در هنگام غروب خورشید برای یافتن غذا و آب به بیرون از لانه می روند. اما در صورت افزایش بیش از حد جمعیت موشها و یا کم شدن مواد غذایی در محیط می توان موشها را به راحتی در روز نیز مشاهده نمود. موشها بیشتر به مکانهایی نظیر انبارهها یا محل جمع آوری زباله، کانال فاضلاب ، خانه ها و بازار راه می یابند. در مناطق روستایی موشها در انبار غله، برنج و مزارع یافت می شوند. در سالنهای مرغداری موش یکی از عوامل مهم زیانبار بشمار رفته بطوری که با خوردن تخم مرغ ، جوجه ها و دانه مرغ سبب بروز خسارات فراوانی در مرغداری می شوند.

 

از نظر خسارات کشاورزی ، اساساً جوندگان یکی از مهمترین آفات نباتی بشمار می روند. یک موش صحرایی در روز می تواند بالغ بر 60 گرم دانه بخورد . بنابراین در سال نیز به 22 کیلوگرم مواد دانه ای خواهد داشت.

موش می تواند همچنین سبب بروز صدماتی به تاسیسات صنعتی (کابل ها ، لوله ها و ...) و کانال های مخصوص آبیاری می گردند. یکی دیگر از مهمترین خطرات ناشی از موشها انتقال برخی بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان می باشد. موشها میزبان بسیاری از حشرات نظیر کک ،کنه و ... بوده و می توانند به عنوان حامل بیماری، سبب انتقال بیماریهای خطرناکی همچون طاعون، تیفوس ، جذام ،تب راجعه و ... بشوند. گسترش و همه گیری این بیماریها معمولاً با افزایش ناگهانی جمعیت موشها همراه می باشد. انتقال بیماریها می تواند از طریق آب دهان، ادرار موش و انگلهای خارجی موشها اتفاق بیافتد.

انتقال بیماری می تواند از طریق آب دهان ،ادرار ،مدفوع و انگلهای خارجی موشها باشد (روی بدن موشها کک،کنه، مایت و شپش ها زندگی می کنند که از خون حیوان تغذیه کرده و در شرایط خاصی مثل مرگ موشها می توانند میزبان خود را عوض کرده و روی بدن انسان خونخواری کند و همین مسئله موجب انتقال برخی عوامل بیماریزا مثل طاعون،تیفوس و... می شود.)

بررسی آلودگی و تخمین جمعیت موشها

برای مبارزه با موش ابتدا لازم است اطلاعات کافی از محل زندگی و تعداد تقریبی کلنی های موش موجود در محل در اختیار داشته باشیم نشانه های زیر در این مورد راهنمای مناسبی است.

1-     سوراخ محل ورود موش در نقاط روباز و دیوارها

2-     آثار لکه چربی بدن موشها در مسیر عبورآنها (روی لوله ها و ...)

3-     وجود فضله به صورت پراکنده یا زیاد

4-     آثار جویدگی و خوردگی روی مواد غذایی

ضمناً چنانچه موش زنده در هنگام روز دیده شود درخصوص فراوانی موش باید تعداد موش مشاهده شده در عدد بیست (20) ضرب شود.

انواع روشهای مبارزه با موش

الف) روشهای بیولوژیکی

ب) روشهای میکانیکی

ج) روش فیزیکی

د) روشهای شیمیایی

الف) روش بیولوژیکی : در این روشها برای پایین آوردن سطح آلودگی به موش از دشمنان طبیعی نظیر گربه و ... استفاده می گردد.

ب) روشهای میکانیکی : روشهای میکانیکی به روشهایی اطلاق می گردد که موشها را از رسیدن به غذا و پناهگاه و آب در ساختمانها ،کشتی ها، انبارها وسایر اماکن باز می دارد.

جوندگان برای تولید مثل و ارائه زندگی احتیاج به غذا،آب و پناهگاه دارند در صورتی که با سالمسازی محیط شرایط زندگی آنها  را نامناسب سازیم بزرگترین گام را برای پیشگیری و مبارزه با موشها برداشته ایم.

حذف غذا : زباله ها بزرگترین منبع غذایی موشها در شهرها می باشد بنابراین جمع آوری  و حمل و دفع زباله باید بطور بهداشتی انجام گردد. مردم می بایست زباله را در کیسه های سربسته فقط در ساعاتی  که رفتگران برای جمع آوری آن مراجعه می کنند به خارج از ساختمان بیاورند.ضمناً پس مانده های مواد غذایی کارگرانی که به ساختن منازل مشغولند موجب جلب موشها به ساختمانهای نیمه تمام و رخنه کردن آنها به درون تاسیسات ساختمان می شود این امر به خصوص هنگام ساختن بناهای بزرگ باید مورد توجه قرار گیرد.

 

                                                     

حذف آب :

موشها در صورت عدم دسترسی به آب در مدتی کمتر از 4-3 روز از بین می روند لذا در داخل ساختمانها لازم است سوراخ های فاضلاب با کف شوی مناسب پوشیده شود. یا از چک کردن شیرها جلوگیری گردد و وان حمام و دستشویی ها بخصوص هنگام نصب کاملاً خشک باشند.

حذف پناهگاه :

* ساختمان باید به طریقی ساخته شود که از نفوذ موش به داخل آن حدالامکان جلوگیری شود.

* سوراخ های بیشتر از 6 میلی متر را با سیمان و خرده شیشه پر نمایند.

* با نصب توری مناسب روی سوراخ تهویه و نصب کف شور بر روی مجرای فاضلابرو از ورود موش به داخل منزل جلوگیری گردد.

* شاخه های درختانی که نزدیک سقف است باید بریده شود تا موش به داخل ساختمان نیاید.

ج) روش فیزیکی  : در این روش از تله موش استفاده می شود که همه به صورت تله زنده گیر و هم کشته  گیر مورد استفاده قرار می گیرد و در هر دو مورد لازم است بلافاصله پس از به دام افتادن موش تله ها را از محل خارج شود تا سایر موشها آنرا مشاهده نکنند در غیر اینصورت در مرحله بعد از نزدیک شدن به تله خودداری می کنند. ضمناً پس ازهربار استفاده می بایست تله را با آب و صابون به خوبی شست.

                                   

 

روش شیمیایی :

معمولترین روش مبارزه شیمیایی با موش در اماکن ، استفاده از طعمه است که در طی آن مواد خوراکی مورد علاقه موش را به سموم مختلف آغشته می کنند. برای تهیه طعمه بهتر است از دستکش استفاده شود تا علاوه بر رعایت نکات ایمنی و بهداشتی موشها با استشمام بوی انسان احساس خطر نکرده و بخوردن طعمهراغب شوند. سموم موش کش به دو دسته یکبار تغذیه یا حاد (مانند فسفردوزنگ) و چندبار تغذیه یا مزمن ( سموم ضد انعقادی) تقسیم می شوند.

طرز تهيه سم فسفر دوزنگ

ابتدا مقدار مورد نظر از گندم ، ذرت ، برنج   مثلا 1 كيلو را با 50 سي سي روغن مايع مخلوط كرده خوب به هم زده و بعد مقدار 50 گرم فسفر دوزنگ را با آن مخلوط كرده مجددا به خوبي بهم زده و بعد به مقدار يك قاشق مربا خوري در محلهاي رفت و آمد جوندگان ، كه معمولا جاهاي پنهان است قرار داده مي شود. در جاهايي كه محيط خشك بوده و آب كمتر در دسترس قرار دارد بهتر است از مواد غذايي مانند خيار ، هويچ ، سيب زميني به ميزان هر كيلو ماده غذايي كه خرد شده باشد با 50 گرم فسفر دوزنگ مخلوط كرده و در سوراخهاي جوندگان قرار داده مي شود.

سموم آنتي كواگولانت كه جزء سموم تاخيري بوده بيشتر به صورت آماده شده در بازار به دو صورت گرانول و پليت موجود مي باشد. از سموم پليتي بيشتر در جاهاي با رطوبت بالا ، مثل راه فاضلابها استفاده مي شود و از گرانولها در ساير نقاط استفاده مي شود.

براي مبارزه با موش خانگي بويژه در ادارات ، مهدكودك ها و آشپزخانه ها مي توان از چسب ضد موش هم استفاده كرد به همين منظور مي توان چسب موش را به صورت لايه اي بر روي ورقي فلزي و يا كاشي و سراميك ماليده و در كنار ديوار و در مسير حركت موشها قرار داد . اين چسبها موش را زنده گرفته و لذا بايستي آنها را با همان وسيله در زير خاك مدفون كرد.

نكته قابل ذكر اينكه هرگز نبايد آنها را آتش زد چراكه ممكن است در حين آتش گرفتن از چسب جدا شده ، فرار كرده و باعث آتش سوزي شوند.

amirhossein بازدید : 170 چهارشنبه 02 مرداد 1392 نظرات (0)

vahsh.rozblog.com

همستر (به انگلیسیHamsters)‏ یک زیرخانواده از جوندگان است که خود ۱۹ زیرگونه دارد. رفتار این حیوانات وابسته به محیط اطرافشان، ژنتیکشان، و ارتباط آنها با انسان‌ها است. از آنجا که زاد و ولد آنها زیاد است، در کشورهای پیشرفته از آنها به عنوان حیوانات آزمایشگاهی استفاده می‌شود. همسترها مانند سگ و گربه توسط انسان‌ها نگهداری می‌شوند. این حیوانات شب زی بوده و روزها می‌خوابند و با این که بینایی آن‌ها ضعیف است اما حواس بویایی و به خصوص شنیداری آن‌ها فوق‌العاده قدرتمند است. اغلب گونه های همستر دارای جیب دهانی هستند که مانند کیسه‌ای در دهان، محل اندوختن غذا و نگهداری از بچه‌های آنان در مواقع خطر است و اصلاً واژه همستر از کلمه یونانی Hamstern به معنای اندوختن گرفته شده است و علت این تسمیه رفتار همستر برای اندوختن مواد غذایی در محفظه های داخل دهانی است. این عادت همستر حتی در فصولی که غذا به وفور وجود دارد دیده شده است. نام این حیوان در زبان انگلیسی Hamster و در زبان‌های آلمانی و فرانسوی نیز به همین نام خوانده می‌شود و در زبان ایتالیایی به آن Criceto می‌گویند. نام عربی آن «قداد» یا «هامستر» و نام فارسی آن «همستر» است. همستر دندان های پیش بزرگی دارد که مدام در حال رشد بوده و با عمل جویدن به طور طبیعی جلوی رشد بی رویه آن‌ها گرفته می‌شود. همستر جثه کوچکی دارد و کوچکی این حیوان باعث شده است امکان نگهداری آن در خانه و سرگرم شدن بچه‌ها با آن فراهم شود. طول عمر متوسط همستر معمولاً حدود ۲ تا ۵/۲ سال است اگرچه مواردی هم از عمر ۳ تا ۴ ساله و حتی بیشتر هم دیده شده است.

 

تاریخچه پرورش همستر[ویرایش]

این حیوان برای اولین بار توسط دانشمند آلمانی «جان فیشر وان والدهایم » در سال ۱۸۱۷ میلادی شناسایی و رده بندی شد. در سال ۱۸۳۹ میلادی جانور شناس انگلیسی «جورج واتر هاوس » همستر سوری را دوباره گزارش نموده و آن را «Cricetus auratus» نام گذاری کرد. در سال ۱۹۳۰ میلادی جانورشناس انگلیسی «آهارونی » که استاد دانشگاه قدس بود پیشنهاد کرد که از این جانور به عنوان حیوان آزمایشگاهی استفاده شود. این حیوان برای اولین بار در سال ۱۹۳۱ میلادی وارد انگلستان و در سال ۱۹۳۳ میلادی وارد ایالات متحده آمریکا شد.

تعیین جنسیت همستر[ویرایش]

برای تعیین جنسیت همستر نشانه¬های زیادی وجود دارد. مهم‌ترین نشانه ها علایم مرتبط با آناتومی بدن می باشد. در همسترهای نر با لمس ناحیه ی پرینه می توان بیضه ها را لمس کرد ولی در همستر ماده چیزی لمس نمی‌شود. ضمناً فاصله بین مقعد و قسمت خارجی دستگاه تناسلی در همستر نر بیشتر از همستر ماده است و در اطراف سوراخ تناسلی نرها برجستگی تناسلی نیز وجود دارد. در نرها فقط مقعد و نوک آلت تناسلی دیده می‌شود در حالی که در ماده مجرای خارجی ادرار، دهانه واژن و مقعد دیده می‌شوند.

نژادهای همستر[ویرایش]

زیر خانواده همستر«سیری سیتینه» در برگیرنده هفت جنس است که این هفت جنس در برگیرنده ۱۹ گونه همستر می‌باشند و این گونه‌ها عبارتند از: ۱. همستر سوری ۲. همستر کامپل کوتوله روسی ۳. همستر کوتوله چینی ۴. همستر روبروفسکی ۵. همستر چینی ۶. همستر تبتی ۷. همستر کوتوله تبتی ۸. همستر دم دراز ۹. همستر کوتوله روسی سفید زمستانی ۱۰. همستر اروپایی ۱۱. همستر ارمنی ۱۲. همستر مغولی ۱۳. همستر سوکولوف ۱۴. همستر ترکی ۱۵. همستر قزاق ۱۶. همستر گانسو ۱۷. همستر رومانی ۱۸. همستر قفقازی ۱۹. همستر کره ای

vahsh.rozblog.com

تعداد صفحات : 7

درباره ما
Profile Pic
باسلام امیدوارم در این وبلاگ بتوانم مطالب خوبی را به شما ارائه دهم و سعیی من در زیباتر سازی وبلاگ و قرار دادن مطالب بهتر در وبلاگ می باشد در صورت تمایل می توانید در وب ثبت نام کنید و در خبر نامه هم عضو شوید خوشحال شدم که به وب من سر زدید برای تبادل لینک می توانید از تبادل لینک هوشمند سایت استفاده کنید من امیرحسین 10ساله از سبزوار هستم دوستدار حیات وحش با تشکر...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 23
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 20
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 190
  • بازدید ماه : 621
  • بازدید سال : 3,708
  • بازدید کلی : 40,118
  • کدهای اختصاصی